Συνεντευξη [Q&A] με τον Ξενοφωντα Χαντζη

Σας καλωσορίζουμε στο Sin Radio! Στην παράσταση ΄Κουκλόσπιτο (Νόρα)’ έχετε το ρόλο του Τόρβαλντ, του συζύγου της Νόρα. Τι σας ώθησε να πείτε το ‘ναι’ σ’ αυτή τη δουλειά και πόσο πρόκληση ήταν για σας η μελέτη αυτού του ρόλου;

Η συνεργασία μου με το θέατρο Εκάτη ξεκίνησε με το έργο η Αγριόπαπια του Ερρικου Ιψεν, η οποία είχε απρόβλεπτη επιτυχία και συνεχίζεται και δεύτερη χρονιά. Οι συνθήκες στο θέατρο Εκάτη είναι οι καλύτερες και η συνεργασία μας εξαιρετική. Όταν μου πρότεινε η Βαλεντίνη Λουρμπά αυτόν τον τόσο σπουδαίο ρολο, με πολλές διακυμάνσεις και βαθιές ψυχογραφικές προεκτάσεις, το θεώρησα εύνοια και δεν υπήρχε περίπτωση να μην αποδεχτώ μια τέτοια τύχη. Ήταν δε πολύ μεγάλη θεατρική εκπαίδευση η μελέτη και η ενδέλεχεια να ενσαρκώσω τον πολυεδρικό ρόλο του Τορβατ Χέλμερ. Η θητεία μου στο θέατρο αρχίζει από το ’99 που απεφοίτησα από τη σχολή και προσπαθώ να δουλεύω και να οικοδομώ τους ρόλους με ανθεκτικά και στέρεα υλικά. Ο ρόλος του Τόρβατ Χέλμερ σφυριλατήθηκε με μεγάλη δόση αυτων των υλικών. Η σύνθεσή του έχει πολυεπίπεδες διαστάσεις και προεκτάσεις και με ωθεί να διεισδύσω στα βαθιά νοήματα του γίγνεσθαι και της ύπαρξης.

Ο Τορβαλντ, αν και φαίνεται –αρχικά τουλάχιστον– να είναι ο ‘ισχυρός’ του σπιτιού, με μια σύζυγο με την οποία λειτουργεί ως ένας άλλος Πυγμαλίων, που τη βλέπει σαν ένα ‘παιδί’ που ο ίδιος πρέπει να ‘διδάξει’, στα μάτια μας καταλήγει να είναι αυτός το ‘παιδί’ στη σχέση. Πώς κρίνετε τη στάση του; Μπορεί να ‘δικαιολογηθεί’ ή μιλάμε για ένα καθαρά εξουσιαστικό στοιχείο σε αυτήν την οικογένεια;

Ο Τόρβαλντ Χέλμερ είναι ένας εγωιστής που του αρέσει να ποδηγετεί και έχει την υπερφίαλη αξίωση η γυναίκα του να είναι μια κούκλα, ένα παιχνίδι που θα τον ξεκουράζει. ‘Οταν χάνει την εξουσια του επάνω στην γυναίκα του, γιατί κάνει την ανταρσία της και τον εγκαταλείπει, μεταμορφώνεται σε άλλον ανθρωπο. Σε όλες τις σχέσεις των ανθρώπων, οι συμπεριφορές μπορεί να ανατραπούν και να αλλάξουν τα δεδομένα, Μπορεί βεβαίως να μην γίνει ποτέ αυτό και να κρατιέται πάντα μια λανθασμένη σχέση με κακή ποιότητα. Στην περίπτωση του Τόρβατ κατεδαφίστηκε και αναποδογύριστηκε αιφνίδια η ζωή του.

Αυτό το κείμενο του Ίψεν αποτελεί πρωτοπορία της εποχής, καθώς αποκαλύπτει την εσωτερική δύναμη που μπορεί να έχει μια γυναίκα. Κατά πόσο σήμερα η γυναίκα έχει βελτιώσει τη θέση της στην κοινωνία και, κατά συνέπεια, πιστεύετε πως έχει τις ίσες ευκαιρίες που δικαιούται;

Κατά την γνώμη μου, στις χώρες με πρόοδο και πολιτισμό δεν θα έπρεπε να μιλάμε καν για ίσες ευκαιρίες που δικαιούται γιατί, και μόνο με την ερώτηση, προδίδεται πως κάποτε υπήρχε άνιση μεταχείριση και τοποθέτηση. Πιστεύω πως δεν θα έπρεπε καν να μιλάμε για κάτι τέτοιο.

Ο Τορβαλντ βάζει πάνω από τις επιθυμίες της γυναίκας του, τις κοινωνικές συμβάσεις και το ‘καλό πρόσωπο’ που θέλει να προβάλλει στον περίγυρό του. Κατά πόσο ένα σημαντικό μέρος της ελληνικής κοινωνίας σήμερα είναι ακόμα δέσμιο των συμβάσεων και του συντηρητισμού;

Στο κατά πόσο ένα σημαντικό μέρος της κοινωνίας σήμερα είναι ακόμα δέσμιο των συμβάσεων και του συντηρητισμού, δυστυχώς ακόμα υπάρχει, Έχει να κάνει με το κατά πόσο θέλει κάποιος να προοδεύσει και να απελευθερωθεί ή να μείνει πίσω, προσκολλημένος σε συντηρητικά πρότυπα περιορισμού, δημιουργώντας όλο και πιο λανθασμένη και απαρχαιωμένη άδικη εξέλιξη στη ζωή που, κατ’ επέκταση, δεν χαίρεται και εξαντλεί αδιάφορα τα χρόνια και τις στιγμές..!

Παράλληλα με το ‘Κουκλόσπιτο’ συμμετέχετε και στις άλλες δύο παραστάσεις του Θεάτρου Εκάτη, την ‘Αγριόπαπια’ (επίσης Ίψεν) και τα μονόπρακτα ‘Πρόταση Γάμου / Αρκούδα’ (Τσέχωφ). Μιλήστε μας λίγο για τον καθένα από τους δύο αυτούς ρόλους και… πώς τα καταφέρνετε να ‘διαχειρίζεστε’ αυτούς τους τρεις διαφορετικούς χαρακτήρες;

Εκτός από το ‘Κουκλόσπιτο’ ,που ο ρόλος μου είναι ο Τόρβαλντ Χέλμερ, συμμετέχω και στην Αγριόπαπια του Ερρικου Ίψεν και παίζω δυο ρόλους: Toν γερο-Έγκνταλ και τον γιατρό Ρέλινγκ, καθώς και στην ‘Πρόταση Γάμου’ και ‘Αρκούδα’ του Τσέχωφ με ρόλους: Τον Λομώφ και τον υπηρέτη (Θόδωρο)..! Ο γερο Έγκνταλ αποτελεί το περισσότερο υπονομευμένο από την μοίρα πρόσωπο, αδήρητα κτυπημένο, που έχει μετατρέψει τη ζωή του σε μια ψεύτικη πραγματικότητα και ζει με ζωτικά ψεύδη. Ο γιατρός Ρέλινγκ προσπαθεί να αποτρέψει την καταστροφή που επίκειται. Στα άλλα δυο έργα (‘Πρόταση Γάμου’ και ‘Αρκούδα’ του Τσέχωφ), ο Λομώφ αντιπροσωπεύει με όλη του τη διαχρονικότητα τα στοιχεία που αποτελούν την προσωπικότητα ενός ανθρώπου στερημένου, γεμάτου ανησυχίες που δημιουργούν εκρήξεις, απόγνωση, με αίσθηση ότι χάνει τη ζωή, με συμπεριφορά ανθρώπου φοβισμένου και υποχόνδριου! Ο Θόδωρος, αντίστοιχα, αποτελεί στην ‘Αρκούδα’ το πρόσωπο που, με τον τρόπο του και τις παρεμβάσεις του, αποδίδει την ωμή πραγματικότητα και στη ρεαλιστική αλήθεια, αποβάλλοντας τη ρομαντική και δήθεν συμπεριφορά της κυρίας που υπηρετεί!

Η ‘Αγριόπαπια’ αναφέρεται στην αποδοχή μιας ψευδαίσθησης, στην επιλογή να ζει κάποιος στο ψέμα και στο πόσο δύσκολο είναι κανείς να δεχθεί την αλήθεια. Είναι εφικτό ένας άνθρωπος γενικά, να μπορεί είναι ανοικτός στην αλήθεια, όσο σκληρή κι αν είναι, και να μην επιλέγει να ζει σε ένα ‘παράλληλο σύμπαν’, κατά την προσφιλή έκφραση;

Το αν είναι εφικτό ένας άνθρωπος να μπορεί να είναι ανοιχτός στην αλήθεια και να μην επιλέγει να ζει σε ένα παράλληλο σύμπαν, δηλαδή σε ένα ζωτικό ψέμα, εξαρτάται από πολλούς τομείς: Κατ’ αρχήν από το κατά πόσο παράλληλη και σχετική με τις επιθυμίες του είναι η πραγματικότητα που ζει.. Πόσο βαθιά έχει φιλοσοφήσει τη ζωή του, τι άμυνες έχει δημιουργήσει, πόσο δυνατό χαρακτήρα έχει, τι βιώματα έχει και πώς τα έχει διαχειριστεί! Και γενικά, πόσο ευέλικτος και ικανός είναι, έτσι ώστε να ξεφεύγει από τον κάθε κίνδυνο να βρεθεί σε αδιέξοδο, αδυνατώντας να συνεχίσει να ζει με πλήρη αποδοχή της πραγματικότητας!

Η αισιοδοξία δεν είναι ανάγκη υπαρξιακή, αλλά χρέος’. Συμφωνείτε με αυτή τη φράση; Υπάρχει γενικότερα περιθώριο αισιοδοξίας, τόσο για τη χώρα μας όσο και για όλους μας, δεδομένων των δυσχερών συνθηκών; Ποιος ο ρόλος της τέχνης και δη του θεάτρου σήμερα;

Η αισιοδοξία είναι, κατά τη γνώμη μου, και υπαρξιακή ανάγκη, αλλά και χρέος! Δεν νομίζω να υπάρχει κανένα συναίσθημα στη ζωή πιο χρήσιμο από την αισιοδοξία! Περιθώριο αισιοδοξίας υπάρχει πάντα σε όλους τους τομείς και σε όλες συνθήκες. Ανατρέχοντας στην ιστορία, σε δύσκολες καταστάσεις, και με εφόδιο την αισιοδοξία υπήρξε ανάκαμψη. Ποτέ δεν πρέπει να καταθέτει κανείς τα όπλα. Και πάντα, η τέχνη θα είναι ο φάρος, στις ανατροπές, στις δικαιώσεις και στις τιμωρίες της ζωής μας.

ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΞΕΝΟΦΩΝΤΑ ΧΑΝΤΖΗ

Απόφοιτος δραματικής σχολής Αθηνών Γιώργου Θεοδοσιάδη (έτος αποφοιτησης 1999).

Θεατρικές δουλειές:  ‘H παρεξήγησις’ (Αλμπέρ Kαμί: Γιαν), ‘Η Κόμισσα της Σκαρμπανίας’ (Μολιέρος), ‘Ο Πειρασμός’ (Ξενόπουλος: Δρόγκας, Μήτσος), ‘Ζωντανά Πρόσωπα’ (Παναγιώτης Κακατσίδης), ‘Πρόταση Γάμου’ και ‘Αρκούδα’ (Τσέχωφ: Λομώφ, Θόδωρος), ‘Ο Βασιλιάς Ληρ’ (Σαίξπηρ: Βασιλιάς Γαλλίας, υπηρέτης, ιππότης), ‘Η Αγριόπαπια’ και το ‘Κουκλόσπιτο’ (Ίψεν: Γέρο-Εγκνταρ, Ρέλλινγκ, Χέλμερ Τόρβαλντ), ‘Εκκλησιάζουσες’ (Αριστοφάνης: Bλέπυρος, Χρέμης, νέος), ‘Εύθυμες κυράδες του Ουίνδζωρ’ (Σαίξπηρ: κύριος Φορντ), ‘Τριάντα αμερικανικά δολλάρια’ (Γιώργου Αθανασιάδη: Oρέστης), επίκαιρη σάτιρα με το θίασο του Γιώργου Πάντζα (Γιώργος Γεωργίου).
Τηλεοπτικές δουλειές: ‘H άλλη πλευρά του τοίχου (ΕΤ1), συμμετοχή σε ντοκιμαντέρ σχετικά με τις γιορτές στην αρχαία Ελλάδα (ΕΤ1).
Κινηματογραφικές δουλειές: ‘Θηλυκή εταιρεία’ (Περάκης).
Συμμετοχή σε τρεις τηλεοπτικές διαφημίσεις: για τράπεζα Κύπρου, κανάλι Nova και ΟΠΑΠ.

ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ ‘ΚΟΥΚΛΟΣΠΙΤΟ (ΝΟΡΑ)’

4110.018ff4788a07e0c960adb1ab1643d3b7

Ο Χέλμερ και η Νόρα είναι παντρεμένοι πολλά χρόνια και ζουν μια ήρεμη και ευτυχισμένη ζωή. Αυτός την φροντίζει σαν να είναι ένα μικρό παιδί και αυτή του το ανταποδίδει με πίστη και αφοσίωση. Η σχέση τους στηρίζεται κυρίως στην φυσική έλξη και όχι ιδιαιτέρως στην ψυχική σφαίρα. Για τον Χέλμερ, η Νόρα είναι μια κούκλα, ένα παιχνίδι που τον ξεκουράζει. Η Νόρα τον θαυμάζει, τον βρίσκει δυνατό και ακαταμάχητα γοητευτικό. Η ίδια ανατράφηκε σαν ένα παιδί που δεν υποψιάσθηκε ποτέ την πραγματικότητα.

Το Κουκλόσπιτο πραγματεύεται τους θεσμούς, τη σχέση του ζευγαριού, εμβαθύνει στο θέμα της συμβίωσης που πρέπει να έχει υψηλό περιεχόμενο.

12189836_1010173702355769_812759807560231073_n

Το κουκλόσπιτο είναι το δράμα μιας ψυχής, η εσωτερική κατάρρευση ενός πλάσματος που εμπιστευόταν τους άλλους. Η Νόρα προκειμένου να σώσει την ζωή του άνδρα της έκανε μια λάθος κίνηση και όταν απεκαλύφθη το μυστικό της, δεν στηρίχθηκε, αλλά ταπεινώθηκε και προπηλακίστηκε από τον άνδρα της. Η Νόρα ανήκει στα πλάσματα εκείνα που θέλουν τον κόσμο ωραίο και ιδανικά φτιαγμένο, δεν ενδίδουν, δεν συμβιβάζονται, προτιμούν να καταστραφούν. Η Νόρα δεν είναι ένας συνηθισμένος τύπος γυναίκας. Φεύγει από το σπίτι της, γιατί πιστεύει πως δεν έχει το ηθικό δικαίωμα να μεγαλώσει τα παιδιά της. Το τραγικό είναι ότι όλα δεν διορθώνονται με νομοθετικές διατάξεις…

Μετάφραση: Θίασος Λεπτουργείον
Σκηνοθεσία-Διασκευή: Βαλεντίνη Λουρμπά
Μουσική επιμέλεια: Νίκος Ανδρουλής
Σκηνικά-κοστούμια: Σωτηρία Σώτου
Φωτισμοί-ηχοληψία: Ευρυδύκη Γεωργίου
Χορογραφία – Κινησιολογία: Λυδία Ορφανουδάκη
Φωτογραφία: Ειρήνη Ανναγιωτάκη- Ευθύμης Ντούσικος
Παίζουν οι ηθοποιοί: Κώστας Κονταράτος, Άννα Κουκουλιάτρα, Αννίτα Μαυρομιχάλη, Σπύρος-Ανδρέας Παπαδάτος, Ξενοφών Χαντζής.

Θέατρο Εκάτη, Εκάτης 11, Πλατεία Κυψέλης, τηλ. 2106401931.
Ημέρες και ώρες παραστάσεων: Παρασκευή 21:00, Σάββατο 19:00, Κυριακή 20:15.
Τιμή εισιτηρίου 12,00 ευρώ
Διάρκεια: 1 ώρα και 40 λεπτά

ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ ‘ΑΓΡΙΟΠΑΠΙΑ’

12799025_10207185497729331_3525724524510962643_n

Δράμα μεγάλης δραματικής δύναμης και αρίφνητου πόνου. Κανένα άλλο έργο του Ίψεν δεν συγκεντρώνει τόσο σπαραγμό και συμπόνια. Οι ήρωες έχουν τρυφερότητα, οίκτο, εγωισμό και σκληρότητα. Δυνάστης η φτώχεια, με επενδύτη τα όνειρα.

Το έργο παρουσιάζει την ψυχική καταρράκωση μιας οικογένειας που συντηρείται με αυταπάτες που τις συμβολίζει μια σακατεμένη αγριόπαπια που την φυλάνε στην σοφίτα τους και την φροντίζουν η εγγονή Έντβιγκ και παππούς Έκνταλ.

Η αγριόπαπια, είναι το τραγικότερο σύμβολο του ζωτικού ψεύδους. Ο παραμικρός φθόγγος αλήθειας αποκαλύπτει την ψυχική τους διάλυση και συντρίβει το κίβδηλο κόσμο τους. Το δράμα παίζεται στο σπίτι ενός αποτυχημένου φωτογράφου του Γιάλμαρ Έκνταλ που έχει μια επίφαση ευτυχισμένης ζωής που την καλύπτει η στίλβη των ψευδαισθήσεων και της αυταπάτης. Καταρρέουν τα πάντα, όταν εισβάλλει ένας ιδεαλιστής, ο Γκρέγκερς Βέρλε, και φανερώνει την αλήθεια και τους εξοντώνει. Η Γκίνα, η γυναίκα του Γιάλμαρ, ήταν ερωμένη του πατέρα του, του Γέρο-Βέρλε. Αποδεικνύει πως η κόρη του η Έντβιγκ δεν είναι δικό του παιδί και έτσι έρχεται η καταστροφή. Η μικρή Έντβιγκ μαθαίνοντας την αλήθεια αυτοκτονεί.

Το έργο είναι σε μετάφραση Βάσου Δασκαλάκη και σκηνοθεσία Βαλεντίνης Λουρμπά.

Μουσική επιμέλεια: Ουρανία Αργυροπούλου
Ηχοληψία: Ευρυδίκη Γεωργίου
Φωτογραφία: Ευθύμιος Ντούσικος

Παίζουν οι ηθοποιοί:

Μάνος Χατζηγεωργίου
Πολυτίμη – Αλεξάνδρα Καλομοίρη
Ηλίας Μαζιώτης
Άννα Κουκουλιάτρα
Ξενοφών Χαντζής

Διάρκεια: 1h και 40′

Θέατρο Εκάτη, Εκάτης 11, Κυψέλη, Αθήνα.
Ώρες και ημέρες παραστάσεων: Σάββατο 21:15, Κυριακή 18:15.
Τιμές εισιτηρίων: 12 ευρώ, φοιτητικό και ανέργων 8 ευρώ.

ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ ΤΩΝ ΜΟΝΟΠΡΑΚΤΩΝ ‘ΑΡΚΟΥΔΑ’ ΚΑΙ ‘ΠΡΟΤΑΣΗ ΓΑΜΟΥ’

arkouda

Στα μονόπρακτα του Άντον Τσέχωφ Πρόταση Γάμου και Αρκούδα δεν υπάρχουν σπουδαία και συγκλονιστικά γεγονότα. Δεν υπάρχει μυθολογία. Παρουσιάζεται η απλή καθημερινή ζωή. Τα πρόσωπα δεν είναι μοναδικά, δεν είναι μυστηριώδη, δεν είναι ήρωες. Έχουν ένα κρυφό όνειρο που ποτέ δεν πραγματοποιήθηκε. Διαφαίνεται η βαθιά πίστη και αισιοδοξία προς το ωραίο μέλλον. Η αισιοδοξία δεν είναι ανάγκη υπαρξιακή, αλλά χρέος.

Η συνομιλία τους είναι τετριμμένη χωρίς εξάρσεις. Οι χαρακτήρες σπάνια εκφράζουν με λόγια αυτό που διαδραματίζεται μέσα τους. Υπάρχει συμπόνοια και κατανόηση που εκφραζεται με σατυρική διάθεση. Τα μονόπρακτα αυτά είναι διαποτισμένα από θάρρος καλοσύνη, δικαιοσύνη, μακροθυμία και χιούμορ.

Αρκούδα – Πρόταση Γάμου: Άντον Τσέχωφ
Σκηνοθεσία: Βαλεντίνη Λουρμπά
Μετάφραση: Θίασος Λεπτουργείον
Φωτισμοί: Παναγιώτης Μανούσης
Μουσική Επιμέλεια: Νίκος Ανδρούλης
Ενδυματολογία-Σκηνογραφία: Σωτηρία Σώτου
Φωτογραφία: Κώστας Βολιώτης
Ήχος – Φως: Ευρυδίκη Γεωργίου

Παίζουν: Κώστας Κονταράτος, Άννα Κουκουλιάτρα, Ξενοφών Χαντζής
Εμφανίζεται και η μικρή Αναστασία Κονταράτου
Ημέρες και ώρες παραστάσεων: Δευτέρα 21:00 & Τρίτη 21:00
Τιμή εισιτηρίου: 12 Ευρώ
Για φοιτητές και ανέργους: 8 Ευρώ
Διάρκεια: 1 ώρα & 10 λεπτά

Θέατρο Εκάτη, Εκάτης 11, Πλατεία Κυψέλης, τηλ. 2106401931.