Συνεντευξη [Q&A] με τον Τασο Αμπατζη

Σας καλωσορίζουμε στο Sin Radio. Θα σας ρωτήσουμε το πρώτο που σκεφτήκαμε, διαβάζοντας το βιογραφικό σας – πώς δέχτηκε το περιβάλλον σας, την εποχή που ξεκινήσατε ως νέος καλλιτέχνης, την απόφασή σας να ασχοληθείτε με αυτό το είδος τέχνης και συνολικά να επιλέξετε ως επαγγελματική οδό κάτι τόσο ξεχωριστό;

Το περιβάλλον μου το δέχτηκε με χαρά, είχαν διακρίνει από νωρίς το ταλέντο μου.

Είστε στον χώρο της κατασκευής μάσκας και γλυπτών για καλλιτεχνικές εκδηλώσεις σχεδόν 50 χρόνια. Αναμφίβολα, μια πολύ μεγάλη διαδρομή που περιλαμβάνει πολλές ιστορίες. Για ποιο λόγο τώρα μια έκθεση για την μάσκα και ειδικά σε αυτό τον μικρό χώρο στο Γκάζι; Έχει κάποιο συσχετισμό με το γεγονός ότι διανύουμε την περίοδο της Αποκριάς, που είναι συνυφασμένη με τη μάσκα; Γιατί τόσα χρόνια οι επίσημοι φορείς δεν κάνανε μια τιμητική έκθεση για το έργο σας – σας το πρότειναν και δεν θέλατε ή δεν το σκέφτηκε κανείς ποτέ;

Το A Liar Man είναι ένας χώρος που καλοδέχεται την τέχνη. Στα 12 χρόνια λειτουργίας του έχει φιλοξενήσει αξιόλογες εκθέσεις ζωγραφικής, γλυπτικής, φωτογραφίας, καθώς και παρουσιάσεις βιβλίων. Γιατί όχι εκεί; Η τέχνη δεν χρειάζεται άπλετο χώρο για να αναδειχθεί, αρκεί μια γωνιά και φτάνει. Θα ήταν χαρά μου να σας δω στην έκθεσή μου για να το διαπιστώσετε ιδίοις όμμασι. Η υπεύθυνη επικοινωνίας του A Liar Man μου το πρότεινε και δέχτηκα, γιατί ένιωσα την ασφάλεια ότι όλα θα οργανωθούν και να προβληθούν όπως έπρεπε. Ήρθε το πλήρωμα του χρόνου να γίνει αυτή η πρώτη μου έκθεση, να εκτεθούν ιστορικές μάσκες που έχουν “πρωταγωνιστήσει” σε ιστορικές παραστάσεις για πρώτη φορά στο ευρύ κοινό. Επίσης, η μάσκα δεν είναι μόνο για την αποκριά είναι όπως ξέρετε πρωτίστως ένα σημαντικό στοιχείο του θεάτρου. Όποιος γνωρίζει την ιστορια του θεάτρου, που ξεκίνησε από την Ελλάδα και την αρχαία τραγωδία, ξέρει ότι αναπόστο κομμάτι ήταν και οι μάσκες θεάτρου.

Πόσο δύσκολο είναι να επικοινωνήσουν δύο καλλιτέχνες; Ρωτάμε, καθώς στη διαδρομή σας συνεργαστήκατε με πάρα πολλούς και σημαντικούς ανθρώπους ως σκηνογράφος ή για κατασκευή μασκών και σίγουρα θα έχετε να θυμάστε πολλές στιγμές που ταυτιστήκατε με τους σκηνοθέτες κι άλλες που ίσως δυσκολευτήκατε να καταλάβετε τι ακριβώς τελικά ήθελαν από εσάς; Υπήρξαν τέτοιες άβολες καταστάσεις και πώς τις αντιμετωπίσατε;

Η συνεργασία μου με τους σκηνογράφους, η απόδοση του έργου ήταν άψογη. Εκείνοι μου έδιναν το σκίτσο και εγώ αναλάμβανα να το αποδώσω με κάθε λεπτομέρια. Τόσο ο σκηνογράφος, όσο και ο σκηνοθέτης ήταν πάντα ευχαριστημένοι με τη δουλειά μου. Έχω επιστολές στα χέρια μου από όλους τους μεγάλους σκηνογράφους που έχω συνεργαστεί, όπου με επιβραβεύβουν για τη δουλειά μου και τη συνεργασία μου για όλα αυτά τα χρόνια. Σκηνογράφοι, όπως ο Νίκος Γεωργιάδης, ο Νίκος Πετρόπουλος, ο Γιώργος Πάντζας, ο Ιωάννης Καρύδης, η Λούλα Χρυσικοπούλου, ο Γεώργιος Ζιάκας, ο Σπύρος Ευαγγελάτος, η  γνωστή γερμανίδα σκηνογράφος Βίλμα  και πολλοί άλλοι.

Είστε ένας άνθρωπος που εργάζεστε ανελλιπώς σε ένα αντικείμενο που είναι εκ προοιμίου ανεξάντλητο, λόγω της φύσης της τέχνης. Έχετε μέσα σε αυτά τα χρόνια κάποια στιγμή νιώσει το αίσθημα του κορεσμού και την ανάγκη ενός διαλείμματος; Υπάρχει αφετηρία και τερματισμός στην πορεία ενός δημιουργού ή παραμένει όσο ζει συνεχώς παραγωγικός (εφόσον βιολογικά μπορεί να ανταπεξέλθει);

Δεν υπάρχει αφετηρία, ούτε τερματισμός στην πορεία μου, παραμένω ενεργός, “διψασμένος” για την τέχνη μου, που πάντα φροντίζω να εμπλουτίζω και να ανανεώνω.

Τι θα συμβουλεύατε έναν νεαρό επισκέπτη της έκθεσης (έχει έρθει με την οικογένειά του), που γεμάτος ενθουσιασμό σας λέει πόσο θα του άρεσε να σπουδάσει το αντικείμενό σας και να προσπαθήσει να γίνει σαν εσάς; Υπάρχουν τέτοια νέα παιδιά που θα συνεχίσουν το έργο των σπουδαίων καλλιτεχνών, όπως εσείς, ή η φυγή στο εξωτερικό επηρεάζει και τον χώρο της τέχνης και αυτοί οι άνθρωποι θα δημιουργούν σε ξένες χώρες κι εδώ θα έρχονται ως επισκέπτες; Εσείς είχατε προτάσεις να δουλέψετε στο εξωτερικό;

Έχουν τύχει παιδιά με ταλέντο που θέλουν να ακολουθήσουν την τέχνη μου και με τις γνώσεις μου προσπάθησα να τα βοηθήσω. Προτάσεις από το εξωτερικό είχα από μεγάλους σκηνογράφους και σκηνοθέτες για θεατρικά έργα και εκθέσεις, αλλά η επιθυμία μου ήταν να μείνω εδώ στην πατρίδα μου και να δημιουργώ στην Εθνική Λυρική Σκηνή με μεγάλες παραγωγές. Η εργασία μου με τα ελληνικά προϊόντα στην έκθεση της Αγγλίας, ήταν αφορμή να μου ζητήσουν να παραμείνω εκεί στον εκθεσιακό χώρο και να δημιουργώ. Η έκθεση ήταν Υπό την Αιγίδα του Υπουργείου Πολιτισμού, επί Υπουργού Μελίνας Μερκούρης.

Ποσό δύσκολη είναι η κατασκευή μιας χειροποίητης μάσκας; Φανταζόμαστε ότι έχει διάφορα στάδια εξέλιξης και χρειάζεται, πέρα από έμπνευση, υπομονή και επιμονή. Πόσος είναι ο περισσότερος χρόνος που εργαστήκατε για μια δουλειά που σας ανατέθηκε για την κατασκευή μασκών;

Κάθε τέχνη έχει τα μυστικά της για τα χέρια ενός έμπειρου καλλιτέχνη. Είναι θέμα εμπιστοσύνης και ο χρόνος για ανάθεση μασκών εξαρτάται από την ποσότητα. Ο περισσότερος χρόνος που χρειάστηκα για να κατασκευάσω μια μάσκα ήταν μια εβδομάδα με υλικό τον πλαστικό καθρέφτη που είναι εξαιρετικά δύσκολο υλικό, τόσο στην κοπή όσο και στην εκτέλεση, χρειαζόταν να σταματώ και να ξεκινώ ξανά, γιατί μάτωναν τα χέρια μου στην κυριολεξία.

Είναι “απειλή”, για την τέχνη σας, η εξέλιξη που συμβαίνει στις παραστατικές τέχνες με την απουσία σκηνογραφίας και τη χρήση ψηφιακών μέσων απεικόνισης ή την παρουσίαση του σκηνικού χώρου με πολύ λιτές κατασκευές ή με μερικά αντικείμενα που δε θα κατασκευαστούν εξ αρχής; Τελειώνει η παραδοσιακή σκηνογραφία όπως την γνωρίζουμε κι αν είναι αλήθεια αυτό που φανταζόμαστε ότι ο πραγματικός λόγος που μεταλλάσσονται τα πράγματα δεν είναι η ευκολία, όπως ακούγεται, αλλά το κόστος;

Η ψηφιακή σκηνογραφία έχει κάνει ζημιά στην τέχνη, χωρίς όμως αληθοφάνεια. Όσο η σκηνογραφία της κατασκευής με χρώμα, γλυπτική και αξεσουάρ υπάρχει, δεν θα σταματήσει ο  θεατής να θαυμάζει τον δημιουργό.

Θα δούμε σύντομα κάποια νέα δουλειά σας; Ετοιμάζετε κάτι αυτήν τη περίοδο;

Καινούργιες δουλειές μου είναι οι πίνακες ζωγραφικής και γλυπτικής με τις πλαστικές μακέτες τις οποίες εκθέτω ήδη τις τελευταίες μέρες στο A Liar Man μαζί με τις μάσκες.

Σας ευχαριστώ για τη συνέντευξη και σας περιμένω ως τις 27 Φεβρουαρίου για να τα πούμε από κοντά.

Σας ευχαριστούμε για τον χρόνο σας!

ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΘΕΣΗ

ΕΚΘΕΣΗ
Από Δευτέρα 17 Φεβρουαρίου έως Πέμπτη 27 Φεβρουαρίου
Ώρες Λειτουργίας Έκθεσης: Καθημερινά 18.30-22.30
Στο A Liar Man
Εγκαίνια Έκθεσης: Δευτέρα 17 Φεβρουαρίου στις 18:30
Είσοδος Ελεύθερη

Η Έκθεση «Μάσκες» του Τάσου Αμπατζή, παρουσιάζεται στο A Liar Man από τη Δευτέρα 17 Φεβρουαρίου έως και την Πέμπτη 27 Φεβρουαρίου.

Μια περιπλάνηση στον κόσμο της Μάσκας. Μάσκα: ένα έργο γλυπτικής με το οποίο ασχολήθηκε ο γλύπτης Τάσος Αμπατζής, δίνοντας τη δική του πινελιά σε πολλές αρχαίες τραγωδίες, θεατρικές παραστάσεις, εορταστικές εκδηλώσεις και αποκριάτικα καρναβάλια. Ανθρωπόμορφα ή ζωόμορφα μεταμορφώθηκαν από τα χέρια ενός μοναδικού στο είδος γλύπτη σε περίτεχνα δημιουργήματα για μεταμφιέσεις διαφόρων περιστάσεων. Από το 1972 μέχρι και σήμερα, επί 50 σχεδόν συναπτά έτη, ο δημιουργός Τάσος Αμπατζής μένει πιστός στο καθήκον του. Δημιουργεί μάσκες-γλυπτά που ντύνουν τα πρόσωπα καλύπτοντας τμήματα ή και ολόκληρο το πρόσωπο, αφαιρώντας την ταυτότητα του ηθοποιού, χορευτή, ερμηνευτή εμποδίζοντας συναισθήματα και προθέσεις να αποκαλυφθούν. Με βάση το χασοπόχαρτο, τη γάζα και το γύψο ο γλύπτης ξεκινά. Κατόπιν στολίζει και διακοσμεί με διάφορα υλικά, χαρτόνια, δέρματα και φτερά, καθώς και με μια παλέτα χρωμάτων. Κατασκευάζει μάσκες μοναδικές για πρωταγωνιστές της όπερας, τραγωδίας και μπαλαρίνες. Εκμαγεία πρωταγωνιστών μεγάλων παραστάσεων και μισά-πρόσωπα μάσκες για παραστάσεις μπαλέτου γεννήθηκαν στο εργαστήριο του καλλιτέχνη. Το πρόπλασμα πλάθεται από πηλό, μεταφέρεται στο γύψινο καλούπι από το οποίο γεννήθηκαν οι μάσκες της έκθεσης.

Τάσος Αμπατζής
Ο “Δισκοβόλος” το γλυπτό άγαλμα στους Πανευρωπαϊκούς Αγώνες του 1969 ήταν το πρώτο του έργο και ο προπομπός της σημαντικής του πορείας. Οι ειδικές γνώσεις του στην αμφίεση, γλυπτική, διακοσμητική, ζωγραφική, σκηνικά θεάτρου, κινηματογράφου, τηλεόρασης και σκηνογραφίας, ήταν καθοριστικές για τις εξαιρετικές και περίτεχνες δημιουργίες του στο χώρο της “φανταστικής αρχιτεκτονικής”¨: της σκηνογραφίας. Από το 1972 έως και σήμερα εργάζεται στην Εθνική Λυρική Σκηνή δημιουργώντας σκηνικά με γλυπτική-ζωγραφική, φροντιστηριακά είδη σκηνής, αξεσουάρ κοστουμιών, μάσκα και πλαστική μακέτα. Εκτός από τη συμμετοχή του σε μεγάλες παραγωγές της Ε.Ρ.Τ. (“Παιχνίδια χωρίς σύνορα και παιδικά), καρναβάλια, διακοσμήσεις εορτών σε Δήμους, Μουσεία,Εκθεσιακά κέντρα και τηλεοπτικά σήριαλ, εκείνο που υπογραμίζει την πορεία του ως καλλιτέχνη είναι οι εκτελέσεις σκηνικών Ελεύθερου Θεάτρου από την Αρχαία Τραγωδία σε Ηρώδειο και Επίδαυρο. Από το 1972 μέχρι και σήμερα, επί 50 σχεδόν συναπτά έτη, ο δημιουργός Τάσος Αμπατζής μένει πιστός στο καθήκον του. Δημιουργεί μάσκες-γλυπτά που ντύνουν τα πρόσωπα καλύπτοντας τμήματα ή και ολόκληρο το πρόσωπο, με βάση το χασοπόχαρτο, τη γάζα και το γύψο.

ΠΟΛΥΧΩΡΟΣ ΤΕΧΝΗΣ – COCKTAIL BAR & RESTAURANT -LIVE STAGE
Ημέρες Έκθεσης: Από Δευτέρα 17/02 έως Πέμπτη 27/02 στο A Liar Man
Είσοδος Ελεύθερη

Πληροφορίες
«A LIAR MAN»
Σωφρονίου 2
118 54 Γκάζι -Κεραμεικός (50μ. Από μετρό Κεραμεικός), Αθήνα.
Facebook: https://www.facebook.com/aliarmanathens/
Τηλέφωνο: 21 0345 5656